Kauluspaidoista ja essusta sohvatyynyjä - Throw pillow covers from men's shirts and an apron


(English version below)
Viikonloppuna olikin yllättäen mukavasti aikaa ommella. Minulle ompelun aloittamisessa on nykyään iso kynnys, koska kesällä muuttaessamme toiseen kaupunkiin jouduin luopumaan ompeluhuoneestani ja nykyisessä kodissa ompelu tarkoittaa siis ensin ompelukoneen ja kaikkien tarvikkeiden esiinkaivamista, keittiön pöydän tyhjentämistä ja tässä tapauksessa vieläpä kangaslaatikon hakemista kellarikomerosta... Voitte siis arvata, että into ommella lopahtaa yleensä siihen, kun alkaa miettiä, mitä pitää ensin tehdä päästäkseen varsinaiseen harrastukseen.




Nyt kuitenkin intoa piisasi ja motivaatiota lisäsi se, ettei tarvinnut piirtää kaavoja (inhokkipuuhaani koko ompeluhommassa). Olin nimittäin päättänyt ommella meille uudet sisustukseen sopivammat sohvatyynyt. Vanhassa kodissamme olohuoneessa oli vihreäsävyinen tapetti ja vihreät verhot, joten sohvatyynyt olivat myös vihreät mutta uudessa kodissamme olohuoneessa on pääosin tummia sävyjä ja mustavalkoinen matto mutta myös jokunen punainen tuoli väriläiskänä, joten päätin hyötykäyttää pari miehen hylkäämää kauluspaitaa sekä Marimekon grilliessun, jota ei meillä ole lainkaan käytetty. Punaisesta kauluspaidasta olin aiemmin tehnyt tällaisen liivimekon, mutta en oikein sitä tykännyt kuitenkaan käyttää.


Niinpä se sai nyt uuden elämän sohvatyynynpäällisenä. Toinen kauluspaita oli mustavalkoraidallinen, ja siitä tuli oiva pari tummanpuhuvalle sohvalle. Voi olla, että tuo punainen ei oikein joukkoon sovi ainakaan yksinäisenä kappaleena, mutta olkoon nyt toistaiseksi siinä. Se on kuitenkin helppo vaihtaa, koska siinä on napit edessä. Kauluspaidat onkin todella näppärä käyttää sohvatyynypäällisiksi - täytyy jatkossakin hyödyntää enemmän niitä.


Marimekon grilliessusta sain yhden ison tyynyn ja pienemmän tekeminen meni aikamoiseksi tilkkutyöksi mutta sainpas kun sainkin jäljelle jääneistä kangaspaloista tyynyn.


In English:

I finally got into sewing last weekend. Usually I find it hard to start looking for the sewing machine, fabric, yarn etc.etc. as when we moved in the summer to a new town I had to give up my sewing room so it has become too huge a task to start sewing ever since (not to mention having to search for my fabric box in the cellar closet...). This time I was quite eager to start anyway because I didn't have to copy any patterns: I was determined to sew some throw pillow covers.


Our pillow covers were not fit for the interior in our new home and I wanted to have more matching pillows with the sofa and the black and white carpet we have plus a couple of red chairs. As I also did not want to buy any fabric I used two collar shirts that were not used anymore and a Marimekko apron that had not been used ever. I had earlier turned a red men's shirt into a vest dress but I didn't quite like it so it got a new life as a pillow cover. The other shirt was black and white so it fit well with the sofa. I like to have buttons in the covers so you can easily change the covers when ever you feel like it and the shirts have them ready made! I am not quite sure about the one lonely red pillow so I will have to make more of them or sew a new black cover but it is easy to change now.



The apron provided enough fabric for a bigger pillow and then I had to use some quilting to make the smaller pillow but I managed to do it anyway.



2 comments

  1. Hyvä idea: säästyy nappien ja läpien ompelulta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Se on ihan totta: aina kannattaa pohtia, jos voisi käyttää olemassa olevia saumoja, ompeleita, vetskareita, nappeja jne. hyödyksi. Oli kyllä nopea ommella nämä!

      Delete