Helppo ja nopea neulottu torkkupeitto + ohje


Torkkupeitto valmiiksi vain 2,5 viikossa?! En olisi uskonut mahdolliseksi mutta onnistuihan se. ☺


Sain muutama viikko ennen miehen siskontytön rippijuhlia päähäni neuloa tytölle torkkupeitto rippilahjaksi (lue tästä enemmän Kulissien takana -postauksesta). Ajattelin, että olisi kiva antaa rahan sijasta jotakin kestävämpää muistoksi. Tiedustelin lempivärejä tytön äidiltä ja väreiksi valikoituivat sitten valkoinen, harmaa ja vaaleanpunainen.

helppo, nopea, neulottu, torkkupeitto, ohje, neulominen

Ostin Novitan 7 veljestä -lankaa noissa väreissä kutakin 2 kerää ja keräsin myös väreihin sopivia jämälankoja koristani, pääasiassa Novitan Tuomas ja Joki -lankoja, Viking Garnia, ja ohuempia lankoja. Lähdin niitä sitten yhdistelemään. Alkuperäisenä ideanani oli käyttää tätä Sanna Vatasen Kotivinkissä julkaistua torkkupeiton ohjetta, mutta koska siitä tuli mielestäni liian ohut ja hatara, päätin käyttää kahta lankaa yhdessä ja tehdä vähän samantapaisella liukuvärjäystekniikalla peiton kuin Pilkkeitä-blogissa mutta hieman erityyliin kuitenkin.


Käytin toisena lankana aina valkoista tai harmaata (alussa beigeä harmaan sijasta) siten, että kun minulla oli kolme raitaa muuten, valkoinen, harmaa ja vaaleanpunainen, niin ensin valkoisen kanssa käytin valkoista, harmaan kanssa harmaata (beigeä) ja vaaleanpunaisen kanssa valkoista, sitten toinen lanka vaihtui eli valkoisen kanssa harmaa, harmaan kanssa valkoinen ja vaaleanpunaisen kanssa harmaa, ja niin edelleen. Näin peittoon sai häivytettyä hieman samansävyisiä jämälankoja sekaan toisen langan muodossa.

Viimeistelin peiton valkoisella langalla virkatulla nirkkoreunuksella.

helppo, nopea, neulottu, torkkupeitto, ohje

Ohje:

Neulottu torkkupeitto

Langan menekki: reilu yksi kerä vaaleanpunaista Novita 7 veljestä, kaksi kerää valkoista ja kaksi kerää harmaata, sekä muita jämälankoja valkoisissa, harmaissa ja beigeissä sävyissä.
Tässä työssä Viking Naturgarn valkoista, Novita Joki luonnonvalkoista, Novita Tuomas beigeä ja muita epämääräisiä langanloppukeriä.
Puikot: 12 mm 80 cm pyöröpuikot (2 kpl)
Virkkuukoukku: 4 mm
Koko: leveys n. 120 cm, pituus n. 160 cm

Luo puikoille 100 silmukkaa.
Neulo aina oikein -neuletta raidoittaen 2 kerrosta valkoista, 2 kerrosta harmaata ja 2 kerrosta vaaleanpunaista.
Käytä toisena lankana vuoronperään valkoista ja harmaata: aluksi *valkoisen kanssa valkoista, harmaan kanssa harmaata, vaaleanpunaisen kanssa valkoista, sitten valkoisen kanssa harmaata, harmaan kanssa valkoista ja vaaleanpunaisen kanssa harmaata*. Toista *-*.
Päätä työ, kun se on 150-170 cm korkea eli haluamasi mitta.
Virkkaa torkkupeiton reunaan valkoisella nirkkoreunus: Virkkaa 4 ketjusilmukkaa, 1 piilosilmukka 2. ketjusilmukkaan, 2 kiinteää silmukkaa peiton reunaan, *3 kjs, tee 1 ps 1. kjs:aan ja 2 ks peiton reunaan.* Toista *-*.

helppo, nopea, neulottu, torkkupeitto, ohje

PS. Muita aiemmin tekemiäni peittoja:



4 comments

  1. Täällähän on oltu ahkerina niin kutomisen kuin blogikodin sisustamisen suhteen. ;) Hyvältä näyttää. Ois kyllä kiva tehdä torkkupeitto jämälankojakin hyödyntäen, mutta alati kireitä hartioitani mietin... Työ taisi loppua kohden olla melko painava? Mietin myös leveyttä, että kuinka leveä tästä tuli?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sateisina päivinä on hyvä tehdä blogin suhteen isoja muutoksia ad hoc -pohjalta ja automatkat puolestaan hyviä neulomiseen, kun ei itse aja. ;) Mutta joo, kiitos - vielä on tosin blogikodissa huonekalut epäjärjestyksessä, kun vain saisin kaikki palikat kohdilleen niin hyvä, mutta pikkuhiljaa...
      Minulla on myös niskahartia-ongelmaa, mutta tämän peiton kanssa ei ollut sellaista ongelmaa, kun käytin pyöröpuikkoja ja neuloin tasona. Peitto tuli tosiaan painavammaksi loppua kohden mutta kulki mukavasti polvien päällä lämmittäen todella hyvin, mikä ei tänä kesänä ollut yhtään liikaa. ;) Leveys on noin 120 cm - kuvissa peitto kaksinkerroin. Vähän kapeampaan peittoon voisi ottaa vähemmän silmukoita alkuun. Aion tehdä kyllä vielä enemmänkin jämälankapeittoja, sen verran palkitseva oli tämän teko.

      Delete
  2. Tosi kivan näköinen ja loistava tapa käyttää jämälangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tämä päätyi saajan sohvalle, joten toivon, että on ollut mieluinen. Ainakin äitinsä kehui värejä. 😊

      Delete